Co może niepokoić?

Rodzice zwykle nie podejrzewają, że ich dziecko zażywa narkotyki, bądź dzieje się coś niedobrego. Nastolatki bardzo dobrze potrafią ukryć uzależnienie, nawet przez długi czas. Dlatego tak ważna jest szybka reakcja na niepokojące oznaki zachowania bądź wyglądu zewnętrznego, często niespecyficzne.

 

Sygnały ostrzegawcze

  • zmiana zachowania
  • huśtawka nastrojów (ożywienie i ospałość),
  • nadmierny apetyt lub brak apetytu,
  • zmiana codziennego trybu funkcjonowania ,
  • zachowania agresywne, drażliwość
  • zmiana osób w najbliższym otoczeniu
  • izolowanie się od innych
  • wypowiedzi zawierające pozytywny stosunek do narkotyków,
  • krótkie rozmowy prowadzone półsłówkami,
  • bunt, łamanie obowiązujących zasad,,
  • kłopoty z koncentracją,
  • zmiany w porach spania,

 

Wygląd zewnętrzny, który może niepokoić:

  • nowy styl ubierania się,
  • szybkie wychudzenie lub nagły wzrost masy,
  • przewlekły katar, krwawienie z nosa,
  • zaburzenia pamięci oraz toku myślenia,
  • przekrwione oczy, nadmiernie zwężone lub rozszerzone źrenice nie reagujące na światło,
  • bełkotliwa, niewyraźna mowa,
  • brak zainteresowania swoim wyglądem i nieprzestrzeganie zasad higieny,
  • słodkawa woń oddechu, włosów, ubrania,
  • ślady po ukłuciach, ślady krwi na bieliźnie, „gęsia skórka”.

Najczęstsze objawy po zażyciu nowych substancji psychoaktywnych (dopalacze i inne):

  • Słaba koncentracja uwagi
  • Nudności
  • Wymioty
  • Senność
  • Apatia
  • Zawroty głowy, silne bóle głowy
  • Euforia
  • Gwałtowny przypływ energii
  • Kłopoty z oddychaniem
  • Duże wahania ciśnienia krwi
  • Zaburzenia równowagi
  • Przekrwione i wysuszone śluzówki
  • Brak reakcji źrenic na światło
  • Drżenie rąk